2FA in Zoom: een cruciale tool om je meetings te beveiligen

Vorig jaar is het aantal cyberaanvallen via videoconferencing drastisch gestegen. Hackers richten zich vandaag steeds meer op online vergaderingen om je bedrijf binnen te raken. Wil je ongenode gasten uit je meetings houden en je bedrijfsdata beschermen? Tweefactorauthenticatie, beter bekend als 2FA, is een cruciale tool om meetings te beveiligen. Dit is hoe je 2FA in Zoom installeert en activeert.

Tweefactorauthenticatie is een handige tool om persoonlijke accounts van werknemers in je organisatie extra te beveiligen. Naast de gewone inloggegevens vraagt 2FA van gebruikers een extra identiteitscheck via een sms-code of een mobiele app. Door die tweede beveiligingslaag aan de software toe te voegen, vermijd je dat hackers toegang krijgen tot je meetings, aangezien gebruikers hun identiteit met hun smartphone moeten bevestigen.

Ook Zoom heeft deze functie recent voor alle gebruikers beschikbaar gemaakt. Om 2FA in de videoconferencingapp te kunnen gebruiken, hebben werknemers ofwel een smartphone met telefoonnummer nodig, ofwel een authenticatie-app op hun smartphone die het Time-based One-Time Password (TOTP) protocol ondersteunt. Voorbeelden daarvan zijn de Google Authenticator, Jumbo of FreeOTP, die gratis te downloaden zijn op iOS of Android.

2FA in Zoom installeren voor admins

IT-admins kunnen 2FA in Zoom installeren voor alle gebruikers in je organisatie. Ze kunnen ervoor kiezen om deze functie voor iedereen te activeren, dan wel te beperken tot bepaalde strategische rollen of groepen binnen je organisatie. Zo activeer je 2FA als admin:

  1. Log in op het Zoom webportal.
  2. Klik in het navigatiemenu op Advanced en vervolgens
  3. Kijk na of de optie Sign in with Two-Factor Authentication aangevinkt is.
  4. Klik op één van de onderstaande opties om te definiëren voor welke gebruikers je 2FA wil aanmaken:
    • All users in your account: activeer 2FA voor alle gebruikers met een account in je organisatie.
    • Users with specific roles: activeer 2FA enkel voor gebruikers met bepaalde rollen. Klik op het potloodicoon, selecteer de rollen waarvoor je 2FA wil activeren en klik op OK.
    • Users belonging to specific groups: activeer 2FA enkel voor gebruikers die behoren tot bepaalde groepen. Klik op het potloodicoon, selecteer de groepen waarvoor je 2FA wil activeren en klik op OK.

2FA in Zoom activeren voor gebruikers

Nadat admins de tweefactoraanmelding hebben geactiveerd, moeten gebruikers de functie ook nog voor hun account instellen. Dat gaat als volgt:

  1. Meld je aan in het webportaal van Zoom nadat 2FA geactiveerd is.
  2. Selecteer Authentication App of SMS als je optie van voorkeur.
  3. Volg de volgende stappen, afhankelijk van de optie die je hebt gekozen.

Via een Authentication App

  1. Ga naar de authenticatie-app op je toestel.
  2. Klik op de optie waarmee je een QR-code kan scannen.
  3. Scan de QR-code op de webportaal van Zoom.

De app zal nu een code van 6 cijfers genereren.

  1. Klik in het webportaal op
  2. Voeg de 6-cijferige code toe en klik op Verify.

Er verschijnt nu een lijst van herstelcodes. Deze kan je gebruiken om in te loggen als je je toestel kwijt bent en geen toegang meer hebt tot de authenticatie-app.

  1. Selecteer Download of Print om de codes te bewaren. Elke code kan slechts één keer gebruikt worden.
  2. Klik op Done.

Via sms

  1. Selecteer een landcode voor je telefoonnummer.
  2. Vul je telefoonnummer in.
  3. Klik op Send code.

Zoom zal een verificatiecode van 6 cijfers naar je mobiele nummer sturen.

  1. Open de sms van Zoom.
  2. Kopieer de code of voer hem manueel in het webportaal in.
  3. Klik op Verify.

Er verschijnt nu een lijst van herstelcodes. Deze kan je gebruiken om in te loggen als je je toestel kwijt bent en geen toegang meer hebt tot de authenticatie-app.

  1. Selecteer Download of Print om de codes te bewaren. Elke code kan slechts één keer gebruikt worden.
  2. Klik op Done.

We kunnen het niet genoeg benadrukken, 2FA in Zoom installeren blijft een cruciale stap om je bedrijfsgegevens te beveiligen en om je meetings vlot te laten verlopen. Wil je meer advies over veilige videocommunicatie? Neem zeker contact op met onze experts. We helpen je graag om veilig en doeltreffend te werken.